Fra 14 kasser til 40-fods containere: Jysk importør udfordrer bryggerigiganterne
Det må være enhver ølentusiasts ultimative drøm:
5000 kvm lager med hyldemeter efter hyldemeter af udsøgte specialøl af alle slags - i flere lag og i alle tænkelige former for emballager: fustager, tønder, flasker og dåser i kasser, kartoner og rammer.
På lageret i udkanten af Mariager på kanten mellem Øst- og Nordjylland har importøren One Pint Brands samlet omkring 350-400 forskellige slags øl, der alle sammen har fortjent adelsmærket "crafts beer", fordi de stammer fra dedikerede bryggerier. Mange af bryggerierne er relativt små, men fælles for dem alle er først og fremmest, at de tager øl-håndværket alvorligt.
Hvert år kommer der 100-150 nye ølvarianter til, mens andre forsvinder igen.
En del af øl-drømmen skal opbevares på køl. Det er de særligt "humlede" øl fra USA og Danmark, der skal holde kvaliteten. Derfor er de 500 kvm ud af 5000 kølelager.
- Det er bare en ølhule, siger One Pint-stifteren og øl-købmanden Henrik Kirkegaard med lidt jysk underspil.
Det hele begyndte i det små.
Henrik Kirkegaard har med en voksende passion over tyve års tid opbygget One Pint fra ingenting til en virksomhed med en ikke nærmere defineret trecifret millionomsætning og cirka 50 ansatte i fire lande med One Pint-selskaber.
- Vi startede vores amerikanske eventyr med at købe 14 kasser Sierra Nevada Pale Ale. Nu køber vi Sierra hjem i 40 fods containere, siger han for at illustrere udviklingen.
Udover landene med One Pint-selskaber, er der samarbejdsvirksomheder i fire andre lande og eksport til yderligere en håndfuld.
- Craft beer-markedet udvikler sig stadigvæk. Vi ser måske nogle begyndende trends i USA, hvor det flader lidt ud, men ellers vækster det fortsat her i Europa, siger Henrik Kirkegaard.
Én brancheanalyse peger på en årlig vækst på seks procent i Europa, mens en anden estimerer et samlet verdensmarked på godt 200 milliarder dollar i 2027 - svarende til 1375 milliarder kr.
I One Pint-regi bliver der aktuelt håndteret cirka 35.000 hektoliter af den fineste øl om året på tværs af alle lande.
Efter nogle hårde år med grimme underskud i selskabet er Henrik Kirkegaard i dag en lettet mand efter en turnaround, en ny investor, et spritnyt opkøb af landets ældste ølimportør, Theobrands. Og ikke mindst udsigten til et 2024-regnskab, der tegner "fornuftigt".
Læs også Danmarks ældste øl-importør bliver opkøbt
Fra formand til founder
Den tidligere majoritetsejer og bestyrelsesformand Henrik Kirkegaard har stadig en ejerandel i One Pint, men er nu kun menigt bestyrelsesmedlem. I dag foretrækker han titlen founder – altså stifter.
Men missionen er i dag stadig den samme, som den har været længe:
- Det har hele tiden været sigtet, at vi skal være den foretrukne partner for private bryggerier i hele verden – en distributionskanal for nogle af de bedste udenlandske private bryggerier. For vi skal være en modpol mod de store. På det danske marked er det selvfølgelig Carlsberg og Royal Unibrew, som har nogle skills, men har haft sværere ved at være fleksible. Vi skal være lille og fleksibel i det, vi gør. Det skal være vores styrke. Vi kan arbejde med nogle virkelig nicheprodukter, forklarer Henrik Kirkegaard.
Det er naturligvis sin sag at tage kampen op mod bryggerigiganter som Carlsberg og Royal Unibrew, men det hjælper, når man har de rigtige våben, mener han.
- Vi kan ikke vinde på marketing. Vi vil aldrig nogensinde kunne slå dem, fordi det har vi simpelthen ikke råd til. Men vi kan vinde på et godt produkt. Så vi skal hele tiden finde vores nicher at arbejde i, siger Henrik Kirkegaard.
Blandt "våbnene" i markedet er mærker som Brewdog, Sierra Nevada og La Trappe. Men der er mange flere.
Danmark er sammen med Tyskland de helt store markeder for One Pint. Til sammen tegner de sig for omkring 90 procent af omsætningen.
- Vi skal være flødeskummet på kagen
Her i landet har One Pint kunder i stort set alle kanaler. Det, man i bryggeribranchen kalder for off trade, dagligvarehandel, special- og onlinehandel, står for 63 procent af salget, mens de sidste 37 procent ligger der, hvor øllet drikkes i barer, på cafeer og restauranter - i on trade-kanalen.
Blandt de store danske kæder er One Pint inde hos Salling Group, Coop, Rema 1000 og Meny, hvor man spiller en helt særlig rolle.
- Med den brede portefølje, vi har, har vi produkter, der også passer ind til dem, med et vist volumen. Vi skal være flødeskummet på kagen, toppen af deres sortiment. Så vi spiller med de store i dagligvarehandlen, men på den anden side arbejder vi også en del med specialhandlen. Vi har en masse nicheprodukter, som udelukkende findes der, siger han.
Udenfor landets grænser er Tyskland det suverænt største marked for Mariager-virksomheden, mens man især søger væksten i Østeuropa.
- I Tyskland kunne vi skabe værdi for vores producenter, for det er et helt umuligt marked at gå ind i. Men i de østeuropæiske lande kan vi skabe relativt meget værdi, for de er relativt små indenfor importøl. Men vi kan samle 15-20 bryggerier sammen, som aldrig ville få en position i markedet hver for sig. Derfor giver det rigtig god mening at være ovre i det østeuropæiske område, inklusive Bulgarien og Grækenland, siger han.